Slobod’i Craciunu’n cas?

„Slobod!..slobod!

Din Raiul cel luminos
S-a nascut astazi  Hristos
Înconjurat pe îngerasi
Ca sa-si cate lacas

Soare, luna, mii de stele,
Stralucesc mai cu putere
Toate-n lume au saltat
De Domnul când au aflat.

Numai omul pacatos
Le-a facut toate pe dos
El usa a încuiat,
Salas Domnului n-a dat.

Iara noi astazi venim,
Oameni buni, sa va vestim
Ca astazi ni s-a nascut

Domnul nost far de’nceput.

Buna sara lui Craciun!

– Sara buna a’lui Craciun! Asa colinda faina nimeni nu m-o colindat in sara asta.

– Poftiti si va serviti cu turte si incinati un pahar de jin.

…………

Sarbatori Fericite!

– Asemenea sa traiti!”

In Ajunul Craciunului- de dimineata se face ultima curatenie inainte de Craciun, se matura ograda (curtea), se matura casa,se impodobeste bradul, se aseaza frumos prin casa. Se scot din dulapuri verinciile (paturi, toale) si se pun lepedeurile cu cipca sau broderie (cearceafuri cu broderie) pe paturi si peste se aseaza verinciile tesute la razboi astfel incat sa se vada broderia de la lepedeu. Pernele se imbraca cu fete cusute sau tesute. Pe la icoane se pun tindeaue cusute sau tesute. (prosoape cusute cu motive populare).

Masa se gata cu fete brodate sau cusute iar in jurul mesei se pun scaune. Pe masa se aseaza prajitura, jinars si jin. (tuica si vin).

Asa se asteapta la noi colindatorii.

Primii care vin la colindat sunt cei cu turca, asa se zice la noi la capra. Si joaca turca, ii canta cu fluierul si-i bate din  ciocanele pana pica turca jos si nu sa mai ridica decat daca-i dai bani :).

Apoi vin tiganii, in sat e o singura familie de tigani, care au colindele lor specifice, vechi-vechi care se transmit din generatie in generatie ” si te’ntorna jupanaeasa/ si pune cina pe masa/p’aieste zile frumosa”/… sus pe masa-i vas cu vin/sangele Domnului Sfant”. Pe acestia ii rasplatim cu colaci de paine, vin, tuica si prajituri.

Si apoi vin colindatorii, copilasi mai mici si mai mari, fete si feciori si cupluri casatorite. Se merge la colindat cu trupa din casa in casa. Se intra in casa colindand, se aseaza in jurul mesei, iar dupa colinda se rasplatesc cu prajituri, vin, tuica, suc.

Din pacate sunt din ce in ce mai putini copii si nu mai e cine sa colinde toata noaptea. Imi amintesc ca pe vremea mea eram multi, colindam si pe ploaie si pe frig, si ninsoare, nu conta, important era sa mergi la colindat. Nu va spun ce emotii aveam, si cat asteptam sa mergem la colindat.

Nu am colindat niciodata pe bani, ca la noi nu a fost acest obicei, intotdeauna pe prajituri si pe suc sau vin 🙂

Pe la jumatatea satului ne oboseam, de multe ori lumea dormea, ca ajungeam noaptea pe la 3-4 si strigam la usa „slob ii Craciunu’n cas?” si intram peste gazdele buimace de somn sa vestim Nasterea Domunului. Ne intorceam acasa pe la 6-7 dimineata.

Au fost vremuri frumoase, e drept ca lumea in timp s-a mai schimbat, traditia s-a mai pierdut, nimic nu mai e cum a fost si nici nu are cum sa fie atata timp cat traim tot contratimp, cat natalitatea la sate a scazut, cat traim in lumea telefoanelor mobile, a internetului si a cluburilor.

Oricum in suflet o sa port toata viata amintirile frumoase legate de aceasta Sarbatoare Sfanta, o sa incerc merei sa simt emotia Craciunului.

Am incercat sa zugravesc o seara de Craciun de acasa-acasa, prea bine nu ma pricep sper sa intelegeti, am scris regionalisme si am incercat sa redau intocmai asa cum se vorbeste la noi. Poate in imagini ar fi fost mult mai usor dar am lasat aparatul foto acasa asa ca trebuie sa va imaginati voi.

O sa va servesc si pe voi cu bunatati aduse de acasa si va doresc  sa aveti sarbatori frumoase in continuare:

Tag-uri:, , , , , , , , , ,

19 gânduri despre „Slobod’i Craciunu’n cas?

  1. Nice 26/12/2010 la 18:33 Reply

    Ne-ai purtat frumos prin atmosfera satului transilvan in plina sarbatoare a Craciunului. Am luat si eu o bucatica de cozonac si ti-am urat Sarbatori magice in continuare! 🙂
    Bine ai revenit! >:D<

  2. Lilly 26/12/2010 la 18:35 Reply

    multumesc Nice 🙂 bien v-am gasit, te rog sa te servesti 🙂 doar ti-am promis cozonac bun

    • Nice 26/12/2010 la 18:53 Reply

      Gustos cozonacul. 🙂 Merci de invitatie. 😛

  3. Lilly 26/12/2010 la 18:56 Reply

    daca am fi mai aproape te-as inviat la mine, la un pahar de vin, o felie de cozonac si alte bunatati ascunse (nu vreau sa fac pofta)

    • Nice 26/12/2010 la 19:43 Reply

      😦 😦 Ma faci sa regret ca nu suntem. Poate cine stie, daca te muti in Bucuresti… 🙂 😀 😛

  4. Lilly 26/12/2010 la 19:46 Reply

    cu mutatul cam greu la ce simt al proprietatii am ;))))dar cine stie ce siu cum, sincer si mie mi-ar placea

    • Nice 26/12/2010 la 20:48 Reply

      Simtul proprietatii dezvoltat? Ghici cu cine semeni? :mrgreen: 😛 Ce zodie ziceai ca esti, ca iar am uitat. 😦

  5. Lilly 26/12/2010 la 20:52 Reply

    dapoi fecioara mi-s :))))
    o sa povestesc intr-un post despre asta 🙂
    semanam?

    • Nice 26/12/2010 la 21:03 Reply

      Da, cica e compatibilitatea perfecta intre zodiile noastre. Era mai bine daca una din noi era baiat… :)) 😛

  6. Lilly 26/12/2010 la 21:06 Reply

    daaa, asa-i 🙂 suntem compatibile
    lasa ca o sa gasim si baieti compatibili 🙂

    • Nice 26/12/2010 la 21:12 Reply

      🙂 🙂 🙂 Daca eu l-oi gasi pe al meu cu Bora-Bora, atunci chiar ca e sfarsitul Pamantului. 😛 😦 :mrgreen:

  7. Nice 26/12/2010 la 21:13 Reply

    Tu, cu lista ta de 200 de conditii, mai ai o sansa. 😛

  8. Lilly 26/12/2010 la 21:15 Reply

    :)))) mai bine sa ne gaseasca ei, eu deasta am facut lista, care stie ca poate sa ridice doua degete 🙂
    al tau trebuie sa te duca in Bora-Bora/ gasim un indian bogat, vrei?

    • Nice 26/12/2010 la 21:22 Reply

      You must be joking. :))) Gasim indieni bogati, dar nu pentru mine… Mai degraba un roman sarac. 😛
      Noapte buna. Imbratisari.

      • Lilly 27/12/2010 la 15:59

        dar sunt barbati familisti si foarte de treaba indienii, tin mult la familie si isi respecta sotia foarte mult 🙂 dar daca nu vrei atunci ne limitam la un roman sarac, cu inima bogata care sa-ti arate in imagini unde-i Bora Bora 🙂
        am dormit bine dar putin 🙂

  9. Black Angel 27/12/2010 la 10:59 Reply

    deci… cum ziceam.. ma trezesc si eu cand e terminat cozonacul! :)))
    sarbatori fericite 😀

    • Lilly 27/12/2010 la 16:00 Reply

      adica te-ai trezit cand cozonacul era gata copt, ca inca nu s-a terminat, mai avem 🙂
      sarbatori fericite si tie!

  10. Napocel 27/12/2010 la 17:33 Reply

    Aiaiaiaiai, ce fain e cozonacuuu!!!

  11. Lilly 27/12/2010 la 17:34 Reply

    fain si bun, cel putin azi am avut succes la job cu el 🙂

Lasă un răspuns

