Traditii de Paste!

Prefer sa petrec sarbatorile alaturi de familie, niciodata n-am fost plecata altundeva de Paste sau Craciun. Mama o sa faca cozonc, pasca, paine, sarmale si friptura de miel iar eu o sa ma ocup de prajituri si o sa vopsesc ouale. Imi plac oale rosii, si anul asat o sa vopsesc doar cu vopsea simpla rosie. In alti ani am facut si alte culori dar mi se pare reprezentativ pentru Paste culoarea rosie.

In ziua de Paste o sa pun un vas cu apa, bani si un ou rosu, si o sa ne spalam pe fata cu aceasta apa, pentru bunastare si prosperitate dar si pentru sanatate si frumusete.

Un alt obicei este acela de a da cioc-cioc cu ceilalti membrii ai familiei sau cu musafirii si de a le da oua rosii celor care ne trec pragul.

In a doua zi de Paste este obiceiul udatului, cu parfum. Baietii merg la fete si le uda, e un obicei unguresc, dar  care se respecta aici in Ardeal. Sincer in adolescenta imi placea dar acum, cum suport greu mirosurile puternice, nu ma prea incanta sa miros a tot felul de sprayuri si parfumuri. As prefera apa.

Desigur o sa merg si la Inviere si la slujba de Paste, o sa primesc musafiri, o sa ma odihnesc, o sa-mi incarc bateriile.

Despre traditiile de Paste din copilarie am scris si anul trecut aici.

Voi ce traditii aveti de Paste? ce obisnuiti sa faceti? ce bunatati pregatiti?

Ati vrea sa schimbati ceva?

Paste Fericit va doresc!

Tag-uri:, , , , , , , , , , , , ,

35 de gânduri despre „Traditii de Paste!

  1. citeceva 20/04/2011 la 23:12 Reply

    hmmm….. „udatul cu parfum”,de acest obicei chiar nu auzisem niciodata, interesant si e frumos ca se respecta aceste obiceiuri pina in ziua de astazi 🙂

    • Lilly 21/04/2011 la 20:55 Reply

      Bine ai venit citeceva!
      e un obicei unguresc pe care l-au preluat si romanii din ardeal.Baietii merg la fete acasa, spun o poezie si apoi le uda in cap. iti dai seama cum mirosi dupa ce ai avut 3-4 udatori, sau chiar mai multi 😀
      udatorii sunt rasplatiti cu oua rosii si alte bunatati 🙂

  2. Nice 20/04/2011 la 23:23 Reply

    In afara de cele binecunoscute: oua rosii, ciocnitul lor, mersul la biserica, ar mai fi si purtatul unor haine noi in ziua de Pasti. De obicei mancam miel si drob.
    Dar de ce ne urezi de pe acum sarbatori fericite 😯 , ca mai e pana duminica… Pleci cumva?

    • Lilly 21/04/2011 la 20:56 Reply

      si noi avema mereu haine noi in ziua de Paste, chiar si acum incerc sa pastrez si acest obicei 🙂
      o sa plec evident acasa-acasa :)si n-am vrut sa raman in urma cu urarile 😉

      • Nice 21/04/2011 la 21:42

        Pai si cand pleci? 😀

      • Lilly 21/04/2011 la 21:46

        vi si tu cu mine? eu am inceput sa fac bagajele si amine seara sper sa dorm in patul meu de acasa-acasa

  3. vacitim 21/04/2011 la 9:43 Reply

    Sarbatori fericite, Lilly!

    Eu de obicei de Pasti, dupa slujbele religioase sunt in familie, ma bucur de sarbatoare-mananc, beau, ascult muzica si joc table 😀

    Anul asta, insa, o voi ajuta pe mama la bucatarie 😀 😛

    • Lilly 21/04/2011 la 20:57 Reply

      Un Paste fericit si tie!
      ce baiat harnic, ce faci bun? astept macar niste poze sa vad ce ai pregatit 😉

  4. […] se schimonosi la față și se intristă din ce în ce mai mult. Nu mai putea să suporte că ea dansa cu alții…era gelos, ba chiar se și victimiza, se considera neînțeles. Ea era vinovată, […]

  5. Marmotica 21/04/2011 la 10:23 Reply

    Stiu de obiceiul cu apa 😛 si mama a trecut prin experienta asta de multe ori, ca doar deh e din Sighisoara. De obicei sarbatorile le petreceam in familie. Eu ma ocupam de curatenia din casa si de mici aranjamente. Apoi cand terminam o ajutam pe mama la mancare. Daca se intampla sa mergem la tara, dimineata ma spalam si eu in apa in care a stat oul rosu si banutii, dar nu mai prindeam banutii ( ma trezeam la 11 😆 ). Ah si mai faceam concurs cu ciocnitul oualelor. Mereu pierdeam , tata avea ascuns unul de lemn intre cele normale.

    • Lilly 21/04/2011 la 20:59 Reply

      Tatal tau e un smecher 😉 stiu ca si noi mai pacaleam lumea cu un ou de lem sau oua de topica care sunt foarte tari la coaja 🙂
      faci ceva aranjamente speciale?

  6. Pato Basil 21/04/2011 la 21:44 Reply

    mama a facut astazi cozonaci!!!!!!!!!!!!!!!!!! pufosi si deliciosi

    • Lilly 21/04/2011 la 21:48 Reply

      inseamna ac deja la voi miroase in casa a Paste 🙂

  7. Lusio 21/04/2011 la 21:47 Reply

    „In ziua de Paste o sa pun un vas cu apa, bani si un ou rosu, si o sa ne spalam pe fata cu aceasta apa” – Banii in apa sau ce ? adica monezi de 5 mii (vechi) ? :mrgreen:

    • Lilly 21/04/2011 la 21:49 Reply

      monezi desigur :)poti si euro daca ai :)))

      • Lusio 21/04/2011 la 21:50

        Pai si ce bunastare sa am eu Lilly cu cate 5 mii in apa ? 😆

        Fara vreo 5 milioane acolo nu-i mare fas 😦 😀

  8. Aliceee Traveler 21/04/2011 la 21:57 Reply

    Si eu sunt din Cluj asa ca si la noi in familie se merge si primim udatori! Asta e partea care imi place cel mai putin! Barbatii care vin la udat, aka un pahar de vin, copilasii care vin la udat dupa oua, prajituri, chiar bani daca au noroc … si cei foarte putini care vin din prietenie si pentru traditie (fara scop material ) :)))

    Mie imi place partea cu pregatirile, facut prajituri, saratele, shopping in vederea cumpararii unor noi tinute etc 🙂

    • Lilly 21/04/2011 la 23:08 Reply

      Bine ai venit Clujanco! 🙂
      nu te oboseste agitatia dinaintea sarbatorilor? pe mine ma oboseste foarte tare shoppingul, agitatia, pregatirile 🙂
      Un Paste fericit!

      • Aliceee Traveler 24/04/2011 la 15:12

        Nu ma oboseste fiindca imi fac cumparaturile si tot ce am nevoie cu ceva timp inainte si pe utlima suta de metri il trimit pe sotul meu :)))

      • Lilly 25/04/2011 la 17:29

        esti norocoasa, pe mine ma enerveaza agitatia si zgomotul din magazine pe ultima suyta de metri si il evit pe cat posibil

  9. Lilly 21/04/2011 la 22:03 Reply

    Lusio, leu cu leu se face suta 🙂
    e in mod simbolic totul 😉 50 de bani o sa-ti aduca 500 de lei

    • Lusio 21/04/2011 la 22:41 Reply

      Vorbe de aur Lilly.. so be it :mrgreen:

      Si subscriu Nice 🙂

      • Nice 21/04/2011 la 22:55

        Lusio, sal! 😀

      • Lilly 21/04/2011 la 23:01

        eu zic sa incerci 😉

      • Lusio 21/04/2011 la 23:45

        Buna seara, Nice 🙂

      • Nice 21/04/2011 la 23:49

        Imi place cum am ajuns sa ne salutam… 😦 😦 😦
        Dar e bine si aici decat deloc. 😀 😛

      • Lusio 22/04/2011 la 3:02

        De ce zici asta ?

  10. Nice 21/04/2011 la 22:24 Reply

    In cazul in care maine nu te voi mai gasi pe blog, iti doresc si eu zile frumoase si senine, cu multa lumina si pace in suflet, multe bucurii si veselie alaturi de cei dragi. Paste fericit, Lilly! 🙂 Hug.

    • Lilly 21/04/2011 la 23:06 Reply

      imi doresc doar odihna si relaxare 🙂
      intotdeauna in preajma sarbatorilor ma obosesc cu multa munca, curatenie, shopping, etc incerc sa fac prea multe sa fie totul perfect si ajung sa nu ma mai pot bucura, uit ca altceva conteaza mai mult 😀
      din pacate si domeniul in care activez eu e foarte solicitant in preajma sarbatorilor, de o luna lucrez intr-un ritm alert, mi dor de monotonia mea
      se si vede ca luna asta am postat foarte putin din lipsa de inspiratie si timp, dar de saptamana viitoare revin la normal, sper 😉
      Un Paste fericit! si tie! sa faci bunaciuni si ne revedem curand 🙂
      multumesc pentru gandurile bune!

  11. Marmotica 22/04/2011 la 10:11 Reply

    @Lilly, cand eram acasa puneam prin casa iepurasi, lumanari rosii in forma de ou si mai faceam cate un cosulet cu iarba , puisori si oua. Acum in noua casuta, am cateva lumanarici si un cosulet cu un iepuras. In bucatarie sunt ceva mai multe aranjamente.

    • Lilly 22/04/2011 la 12:45 Reply

      ieprasi de ciocolata? deia mov? sau adevarati?
      foarte frumos te pregatesti tu, eu rar fac aranjamente 🙂

  12. artificiality 23/04/2011 la 13:25 Reply

    Sărbători Fericite, Lilly! nu uita să faci prăjituri bune pentru toţi… 😀

    • Lilly 25/04/2011 la 17:26 Reply

      multumesc 🙂 au fost frumoase 😉 si am adus si multe bunatati

  13. Pato Basil 23/04/2011 la 20:55 Reply

    Paste fericit!

Lasă un răspuns

