Dulciurile copilariei!

Copilarind intr-o lume a satului unde singurele locuri de unde puteai cumpara ceva era cooperativa si bufetul, unde dulciurile erau limitate, cofetaresele erau mama si bunica. In fiecare duminica aveam ceva dulce la desert. Imi amintesc si acum gustul acela minunat, mirosul si aroma care invada intreaga bucatarie.

1. Placinte cu branza sau varza pe lespede – mama le face foarte subtiri si bine umplute, cu aluat dulce, branza dulce, sau aluat dulce si branza sarata sau cu varza. Mai rar cu silvoita pentru ca aceasta cand se incalzeste devine destul de lichida si iese siropul pe lespede si face fum mult.

2. Minciunele sau ciureghe – specialitatea bunicii, aluatul se face cu lapte acru (iaurt), bicarbonat, putin zahar sifaina. Se coc in tigaia cu ulei incins. Apoi se dau prin zahar pudra sau zahar vanilat. Nu erau preferatele mele pentru ca mereu aveam probleme cu stomacul dupa ce mancam.

3. Clatite sau liptii – semana mai mult cu pancackes-urile americane. Aluatul se face mai gros si se coc direct pe lespede. Se pot face din faina de grau sau faina de malai si umple cu branza, dulceata, fructe pisate cu zahar, sau chiar zahar.

4. Prajitura cu mere – fie foi de salicara, fie blat umplut cu mere razuite aromate cu scortisoara.

5. Cozonac – cu nuca, mac, cacao. Abia asteptam sa-l scoata sambata din cuptor, si ne tot invarteam in jurul lui sa se raceasca putin sa-l putem incepe.

6. Placinta cu varza, prune sau branza coapta in cuptor. In zona noastra se mai numeste cocorada. Coapte in cuptorul de paine au un gust aparte.

7. Zahar ars cu seminte de floarea soarelui sau dovleac. Faceam niste cocoloase extrem de bune. Faza proasta e ca mereu ma ardeam si ce ustura.

8. Gogosi cu zahar vanilat – preferatele mele, pufoase, frumos crescute si pudrate cu zahar pudra aromat cu vanilie, un deliciu.

9. Mere coapte – mere umplute cu nuca si caramelizate cu zahar, un adevarat deliciu.

10. Paine cu zahar sau dulceata/silvoita – in lipsa de ceva dulce, de un desert anume, painea cu zahar sau dulceata era mereu la indemana nostra si o savuram cu mare placere. Si acum din cand in cand mananc paine cu zahar.

Ce dulciuri v-au marcat copilaria?

Tag-uri:, , , , , , , , , , , , , , , ,

16 gânduri despre „Dulciurile copilariei!

  1. Roșcata 28/02/2012 la 10:53 Reply

    Placinta cu mere mi’am facut in weekend :D, mie tare mie dor de niste magiun de prune :).

    • Lilly 28/02/2012 la 21:43 Reply

      cred ca iti lipsesc unele dulciuri specifice 🙂 si mie imi place magiunul 🙂

  2. Marmotica 28/02/2012 la 12:54 Reply

    Gogosi cu zahar pudra, cozonacul cu nuca si cacao facut de mama, turte pe plita ( un fel de painica, dar in forma de clatita- pe care intindeam dulceata), ciocolata de casa , checul, placinta cu mere si cea cu branza.. ah deja mi-am facut pofta singura.

    • Lilly 28/02/2012 la 21:45 Reply

      se pare ca si tu ai fost rasfata cu dulciuri foarte bune 🙂
      am uitat ciocolata de casa 🙂

  3. Nice 28/02/2012 la 19:27 Reply

    Tortul de ciocolata, prajitura cu miere, ciocolata Toblerone si Milka si, evident, bautura casei, nelipsitul Pepsi. 😀 Mama nu-mi facea cozonac, nu a facut niciodata, nici clatite nu prea am mancat, nici gogosi…mai mult prajituri si torturi cu creme si fructe. 😛
    Ce ai amintit tu facea mai mult bunica…

    • Lilly 28/02/2012 la 21:48 Reply

      „Tortul de ciocolata, prajitura cu miere, ciocolata Toblerone si Milka si, evident, bautura casei, nelipsitul Pepsi”- waw ce copilarie rasfatata, eu toblerone am mancat prin anii 2000, milka am mancat prima data dupa revolutie si pepsiul la fel.
      la sat posibilitatile erau mai reduse, la oras se gaseau mai multe 🙂

  4. Laura Ana 28/02/2012 la 20:38 Reply

    Ar fi detul de multe dulciuri:
    1. prajitura cu blat de suc de rosii
    2. minicinele
    3. placinta cu varza
    4. placinta cu mere
    5. gogosi
    6. papanasi cu branza
    si ar mai fi cateva, pe viitor voi mai adauga 😀

  5. Lilly 28/02/2012 la 21:50 Reply

    Bine ai venit!
    prajitura cu blat de suc de rosii o face mama de post 🙂
    papanasii cu branza i-am descoperit la maturitate, mamanu ne facea 🙂
    te rog sa mai adaugi daca iti mai amintesti ceva 🙂

  6. addicted 28/02/2012 la 22:23 Reply

    Hmmm…. m-ai bagat in butoniul cu amintiri. Am gasit pe acolo si eu placinta cu mere, cea cu dovleac, ciocolata de casa, crema de zahar ars si checurile! Astea sunt dulciurile ce le faceam cu mama saptamanal.
    Ce dor imi e…

    • Lilly 28/02/2012 la 22:35 Reply

      am uitat si eu checul 🙂 e un dulce preferat!
      cand mai mergi acasa sa-i spui mamei sa-ti faca un dulce preferat, eu asa fac 🙂

  7. Mihai Motrescu 28/02/2012 la 22:32 Reply

    mi-ai facut o pofta nebuna de dulciuri…eu imi amintesc bomboanele acelea albe cu dungi colorate cumparate de la cooperativa, turda dulce facuta de bunica,prajiturile cu miere facute de matusa si nuci umplute

  8. Lilly 28/02/2012 la 22:37 Reply

    daaa si eu mi leamintesc, erau ambalate in niste cutii mari de plastic si se dadeau varsate 🙂 hmmmm
    mai stii ca erau niste bombonele mici acrisioare, bilute galbene si albe, n-am mai mancat asa ceva de-o vesnicie 🙂 hmmmm
    si prajitura cu miere de albina si nucile umplute mi-s familiare 🙂
    cate dulciuri bune erau si atunci 🙂

  9. artificiality 01/03/2012 la 0:36 Reply

    Guma Turbo şi napolitanele Koukou Roukou! se pun? :)))

  10. Lilly 01/03/2012 la 22:19 Reply

    se pun 🙂
    ce bunaciuni erau guma turbo si napolitana koukou roukou si surprizele pt care aveam albume 🙂

  11. adrian 05/10/2014 la 13:43 Reply

    sarailie, braga, dovleac copt, dulceața de trandafiri, cafeaua prăjită în casă

  12. Lilly 05/10/2014 la 16:30 Reply

    nu stiu ce e braga si sarailia? ai avut o copilarie misto cu dulceata de trandafiri si cafea prajita in casa 🙂

Lasă un răspuns

